GSM aan het stuur

Strengere straffen voor wie zijn gsm of smartphone gebruikt achter het stuur!

Je toestel moet in een houder zitten om te mogen bellen.

Zoniet riskeer je een onmiddellijke inning van 174 €.

Bij dagvaarding voor de politierechtbank riskeer je een geldboete van minimum 30 € te vermeerderen met de opdeciemen (x 10 vanaf februari 2026!) =300 €, naast de gerechtskosten, een bijdrage aan het Bijzonder fonds tot hulp aan de slachtoffers voor opzettelijke gewelddaden (het slachtofferfonds) van 200 € en een bijdrage van 26 € aan het Begrotingsfonds voor de juridische tweedelijnsbijstand (tenzij de beklaagde zelf pro deo wordt bijgestaan) en een vaste vergoeding van 61,01 €.

De politierechter kan ook een rijverbod opleggen van minimum 8 dagen.

Jonge bestuurders die nog geen twee jaar hun rijbewijs B hebben moeten daarenboven hun theorie- of praktijkexamen opnieuw afleggen vooraleer ze hun rijbewijs terugkrijgen.

In geval van herhaling gelden nog strengere straffen.

De federale wegpolitie zal in februari 2026 streng optreden.

De politie mag in dit geval het rijbewijs onmiddellijk intrekken voor 15 dagen. 

Indien u een dagvaarding ontvangt, contacteert u best zo snel mogelijk ons kantoor op 016/88.02.18 of info@b-vadvocaten.be samen met de gegevens van de verzekering van de wagen waarmee u reed op het moment van de feiten.

Wij gaan voor u na of uw verzekering instaat voor onze kosten en erelonen (afhankelijk van een polis rechtsbijstand in uw autoverzekering).

Barbara Wydooghe

GSM aan het stuur